Skopas
həqiqətən də Qədim Yunanıstanın görkəmli heykəltaraşlarından biridir. Onun
tərəfindən yaradılmış antik plastika istiqaməti nəinki onun müasirlərinin,
eləcə də ondan sonrakı dövrün ustalarının yaradıcılığına təsir göstərmişdir.
Məlumdur ki, Skopas Egey dənizində olan Paros
adasından idi. Ada
öz mərməri ilə məşhur idi və Skopas e.ə. 370-330-cu illərdə burada çalışmışdır.
Onun atası Aristandr heykəltaraş olmuşdur Skopasın istedadı buradan
formalaşmışdır. Skopas müxtəlif şəhərlərdən sifarişlər yerinə yetirirdi.
Attikada Skopasın 2 işi yerləşirdi. Onlardan biri intiqam ilahəsi Erinin təsvir
edirdi ki, bu heykəl Afinada idi. Digəri Ramnunt şəhərindəki Apollon-Feba
heykəli idi. Hər iki əsər Beotiyada Fiv şəhərini bəzəyirdi.
Skopasın ən
emossionallığı ilə seçilən işlərindən biri - Eros, Potos və Qimerosu təsvir
edən 3 fiqurlu heykəl qrupudur ki, sevgi, ehtiras, istək hissləri əks
olunmuşdur. Qrup Meqariddə məhəbbət ilahəsi Afroditanın məbədində yerləşirdi.
Erosun, Gimerosun və Potosun təsvirləri Pavsaniyanın sözlərinə görə
biri-birindən hisslərin təcəssümünə görə fərqlənirdi. Emossiyaları vermək üçün Skopas güclü mimikadan
yayınmır. Potosun üzü fikirli və diqqətini toplamış vəziyyətdə, melanxolik
baxışı isə yuxarı yönəlib. Onu əhatə edən hər şey sanki gənc üçün mövcud deyil.
Digər bütün yunan heykəlləri kimi bu heykəldə rənglənmişdir. Belə ki, rəng
rəssamlıq konsepsiyasında mühüm rol oynayırdı.Gəncin çiyninə atılmış mantiyası
parlaq göy və ya qırmızı rəngdə olmuşdur ki, mərmər rəngində saxlanılan
bədənini gözəl vurğulayırdı. Mantiyanın fonunda yüngül boz rəngdə
tonlaşdırılmış ağ quşun təsviri aydın
seçilir.
Yəqin ki,
Potos və Gimerosun heykəlləri Erosun heykəlinə nisbətən daha alçaq oturacaqda
yerləşirdi. Bunu Potosun baxışına əsasən izah edirlər. Bu işdə Skopas
tərəfindən qoyulan məsələ həmin dövr üçün yeni və orijinal idi. Eros, Potos və
Gimeros heykəllərində insan hisslərinin təcəssümü ilə o, plastika sənətində
daha başqa emossiyaların verilməsinin mümkünlüyünü aşkar elədi. Teqey şəhərinin
məbədində çalışan Skopas tək heykəltaraş kimi deyil, həmçinin memar və inşaatçı
kimi də şöhrətləndi.
Teqeydəki qədim
məbəd e.ə. 395-ci ildə yanıb. Pavsaniya deyir ki, “Məbəd öz gözəlliyi ilə
Peloponnesdəki bütün məbədləri geridə qoyurdu…Onun memarı paroslu Skopas idi,
qədim Ellada üçün çoxlu heykəl hazırlamışdır, eləcə də “İoni və Kariya”
heykəlini”. Afina Aley məbədinin şərq frontonunda heykəltaraş kalidon qabanı
ovu təsvir etmişdir. Qərb frontonunda isə Telef və Axillin mübarizəsi təsvir
olunmuşdur. Təsvirin əsasında duran sujet qədər fronton üçün nəzərdə tutulan
obrazlar da çox tragikdir.
Həmçinin
təsvirlər içərisində Heraklın başı, döyüşçülər, ovçuların təsvirləri, eləcə də
qadın və kişi təsvirlərinin bədən hissələri saxlanılmışdır ki, onların Atalanta
ovunun iştirakçıları olmaları güman edilir. Fraqmentlərin birində yaralı
döyüçünün başı təsvir olunmuşdur ki, burada ilk dəfə yunan heykəltaraşlığında
ağrı-əzabın, qarışıq hisslərin təcəssümünə rast gəlirik. Skopasın dairəvi plastikasınının ən gözəl nümunəsi “Menada”
heykəlidir. Heykəlin Roma kopyası qorunub saxlanmışdır. Əsərdə gənc qız,
Dionisin həyat yoldaşı ani rəqsdə təsvir olunmuşdur.
Skopas həmçinin Kiçik Asiya şəhərlərində, Halikarnasda
və başqa Yunan şəhərlərində də çalışmışdır.
O, digər heykəltaraşlarla
birgə Halikarnas mavzoleyinin bəzədilməsində iştirak edib. Orada allahların,
Mavsol və onun həyat yoldaşının, süvarilərin, şirlərin heykəlləri, eləcə də
3friz var idi. Frizlərin birində araba yarışı, digərində yunanlarla
kentavrların döyüşü, üçüncüdə isə amozanomaxilər, daha doğrusu yunanlarla
amazonkaların mübarizəsi təsvir olunmuşdur. Birinci iki frizdən yalnız kiçik
fraqmentlər, üçüncü frizdən isə 17lövhə qorunub saxlanılmışdır.
“Amazonlarla
yunanların döyüşü” frizini Skopas öz dövrünün məşhur heykəltaraşları Leoxar,
Briaks və Timofey ilə birgə hazıramışdır. Çox güman ki, Skopas amazonkaların
təsvirlərinin müəllifi olmuşdur. Relyef lövhələr friz lenti kimi binanı
əhatələmişdir. Frizdəki döyüş səhnələrində obrazlar gərgin hərəkətlərdə təsvir
olunmuşlar; onlarda sanki qılıncların səsi, oxların vıyıltısı,döyüşçülərin
qışqırıqları eşidilir.
Frizin əsas xüsusiyyətlərindən biri fiqurların fonda
sərbəst yerləşdirilməsi, heç vaxt parlaq göy rənglə rənglənməməsidir.
Saxlanılan lövhələrin müqayisəsi ümumi rəssamlıq planını, ümumi kompozisiya
quruluşunu əks etdirir.
Skopas
yaradıcılığında öz dövrünə zidd olan dərin tragik ifadə öz əksini tapmışdır.
Skopas yaradıcılığı öz zənginliyi və həyati gücü ilə seçilir. Onun qəhrəmanları
yüksək klassik dövr qəhrəmanları kimi güclü və igid insanların ən yaxşı
keyfiyyətlərini təcəssüm etdirməyə davam edir. Amma yüksək klassika
obrazlarından onların daxili dramatik gərginliyi ilə seçilir. Qəhrəmanlıq hər
bir polis vətəndaşı üçün xarakterik olan əməli ifadə edir. Skopasın
qəhrəmanlarında gərgin daxili güc var. Ehtirasların impulsu yüksək klassikaya
xass harmonik aydınlığı pozur, amma bu Skopas obrazlarına şəxsi çalarlar verir.
Bununla
bərabər Skopas klassik sənətə əzab-əziyyət motivini gətirmiş, polislərin
çiçəklənmə dövründə yaranmış estetik və etik idealların böhranını əks
etdirmişdir
Skopas Yunan
klassika ustaları arasında ilk dəfə qətiyyətlə mərmərə üstünlük verməsi, yüksək
klassiklərdən Miron və Polikletin sevimli materialı olan bürüncdən demək olar
ki, tamamilə imtina etməsi ilə xarakterikdir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий